Program Forum Branży Kosmetycznej 2021 Piękno z natury



9:00 ROZPOCZĘCIE FORUM, PRZYWITANIE UCZESTNIKÓW


9:10 PREZENTACJA
Trendy naturalne motorem napędowym rynku kosmetycznego.
MAGDALENA PIWKOWSKA,Trends & Content Development Leader, NielsenIQ
MICHAŁ RUDECKI, Client Director, Beauty & Home Care, NielsenIQ

Zainteresowanie konsumentów „naturą” i działania biznesu wokół niej wchodzą w coraz dojrzalszy etap życia trendu. Dziś „natura” jest zdecydowanie w mainstreamie, a kosmetyczne półki produktów nawiązujących do tego trendu są tego najlepszym przykładem. Wciąż jednak jesteśmy jeszcze przed szczytem popularności, a co więcej – trend naturalny ma wiele aspektów, które branża może podjąć, wykorzystać, ale także na które musi odpowiedzieć, aby być w kręgu zainteresowań konsumenta. Naszą prezentacją chcemy pokazać wieloaspektowość „naturalności” – od trendów dotykających tematu zdrowia i opartych na produktach i składnikach z natury, przez oswajanie tematów tabu, naturalny wygląd, do tematów związanych z ochroną natury. Przyjrzymy się produktom, które odniosły sukces sprzedażowy na rynku, sprawdzimy deklaracje konsumentów, poszukamy progresywnych działań mniejszych graczy na rynku, które mogą być inspiracją dla dużych graczy. Nie zabraknie także danych bezcennych dla branży, z których słynie Nielsen – analizy koszyka zakupowego, kategorii i lokalizacji sprzedaży.

9:45 3 PYTANIA DO EKSPERTA
MARCIN LENKIEWICZ,Wiceprezes Zarządu, Grupa BLIX


9:50 PREZENTACJA
Aplikacje z gazetkami – źródło wiedzy o preferencjach i intencjach zakupowych konsumentów. Analiza kategorii kosmetyki na podstawie raportu 2021 FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar
Dr KRZYSZTOF ŁUCZAK, Członek Zarządu, Blix
SŁAWOMIR ZYŚK, Agency Sales Team Leader, Blix

Podczas prezentacji opowiemy o doświadczeniach polskiego konsumenta korzystającego z najpopularniejszej aplikacji z gazetkami w Polsce. Przedstawimy istotne doświadczenia oraz intencje zakupowe konsumentów w kontekście największych sieci drogeryjnych i marek kosmetycznych. Zaprezentujemy wyniki raportu FMCG Brands We Shop 2021 by Blix & Kantar w odniesieniu do kategorii kosmetyków.


10:10 PREZENTACJA
Kosmetyk naturalny, czyli jaki? Co przekonuje konsumentów do kupowania kosmetyków naturalnych, a co ich zniechęca?
KATARZYNA WIELGOSZ, Menedżerka do spraw rozwoju, Mobile Institute


10:35 DEBATA
Zielony konsument. Strategie dla marek eko w sieciach handlowych
BARBARA GOŹDZIKOWSKA, Prezes Zarządu, Drogerie Natura
ADAM KOŁODZIEJCZYK, Prezes Zarządu, Super-Pharm Poland
EDYTA KRESIŃSKA, Doradca Zarządu ds. Marketingu, Drogerie Jawa
KAROLINA KULINEK-ŁATKA, Dyrektor Generalny, Kontigo, Grupa Eurocash
SZYMON MORDASIEWICZ, Dyrektor Komercyjny, Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia


11:30 – 11:45 PRZERWA


11:45 PREZENTACJA
CBD wszechstronny składnik z wielkim potencjałem. Wykorzystanie CBD w przemyśle kosmetycznym.
TOMASZ KEMPA, Dyrektor Sprzedaży, HemPoland

Konopie są jednym z najbardziej ekologicznych i wydajnych materiałów wykorzystywanych w wielu gałęziach przemysłu. Europejski Zielony Ład, nowa strategia rozwoju gospodarczego Unii Europejskiej, ma doprowadzić nasz kontynent do osiągnięcia „neutralności klimatycznej” w 2050 roku. Jego kluczowe założenia to ograniczenie emisji gazów cieplarnianych generowanych przez przemysł, transport i rolnictwo oraz poprawa bioróżnorodności w Europie. Konopie siewne idealnie wpisują się w tę strategię. Ich uprawa i przetwarzanie generują bowiem ujemny bilans CO2 – rośliny pobierają z powietrza więcej dwutlenku węgla niż potrzebne jest do ich przerobienia na gotowe produkty. Łodygi, liście, kwiaty i nasiona – człowiek przetwarza rośliny konopi niemalże w 100 proc., generując dzięki temu minimalną ilość odpadów. Konopie siewne sprawdzają się między innymi jako naturalny zamiennik sztucznych materiałów. Bioplastik wytwarzany z konopi jest 3,5 razy mocniejszy od zwykłego plastiku, a także od niego lżejszy. Może zostać poddany recyklingowi, ale jeśli się to nie stanie – jest w 100 proc. biodegradowalny. Na fali powrotu do natury konopie wracają do kosmetyki w wielkim stylu. Znany w medycynie ludowej od setek lat olej konopny, tłoczony na zimno z nasion konopi włóknistych, to tzw. olej suchy. Nie pozostawia na skórze tłustej warstwy i szybko się wchłania. Jest składnikiem kremów, balsamów, mydeł, szamponów do włosów, masek do twarzy, a nawet past do zębów. Szczególnie ceni się go za działanie poprawiające kondycję skóry. Kosmetyczne właściwości posiada również pozyskiwany z rośliny czysty kannabidiol (CBD). CosIng – europejska baza składników kosmetycznych, wymienia działanie antyoksydacyjne, ochronne, poprawiające kondycję skóry oraz hamujące wydzielanie sebum. Wstępne badania wskazują, że CBD może wykazywać również aktywność przeciwbakteryjną, przeciwzapalną i przeciwłojotokową oraz posiada silne właściwości przeciwutleniające. W kategorii kosmetyków z CBD z roku na rok na półkach drogerii przybywa ponad 30 proc. produktów z tym składnikiem.


12:05 3 PYTANIA DO EKSPERTA
IZABELA ŁUCZAK, Brand Manager, Herbapol Polana


12:10 WYWIAD
Nowe potrzeby konsumentów. Holistyczna pielęgnacja prosto z natury.
DIANA WASILEWSKA,Beauty Category Manager, Herbapol Polana, „Herbapol-Lublin” S.A

Od kilku lat, zarówno w Polsce, jak i na świecie, segment naturalnych kosmetyków zyskuje na popularności. Równolegle z tym trendem rośnie świadomość konsumentów, którzy doskonale orientują się,co powinno znajdować się w składzie produktów, aby zasługiwały na miano naturalnych, bezpiecznych, a przy tym skutecznych. Jednocześnie coraz głośniej mówi się o tym, że piękny i zdrowy wygląd osiągniemy nie tylko używając kosmetyków odpowiadających na potrzeby skóry, ale także wspierając jej funkcjonowanie od wewnątrz, stosując suplementy diety. W 2020 roku firma „Herbapol-Lublin” S.A., od ponad 70 lat kojarzona z inspirowanymi naturą produktami spożywczymi, wprowadziła na polski rynek markę Herbapol Polana, opartą na unikalnym koncepcie dwukierunkowej pielęgnacji. O tym, co wyróżnia tę markę na rodzimym rynku oraz jak istotna jest w tworzeniu nowego konceptu produktów naturalnych wiedza o dobroczynnym wpływie ziół i roślin na organizm, opowiemy więcej podczas czerwcowego Forum Branży Kosmetycznej.


12:30 PREZENTACJA
W przyszłość bez plastiku, czyli odpowiedzialne podejście do tematu eko w branży beauty.
DOROTA POMACHO-PĄTKIEWICZ, Managing Director Central Europe, New Flag GmbH

Marka FOAMIE dba o środowisko naturalne. Jej motto to #ThinkOutsideTheBottle i intensywnie pracuje, aby znaleźć sposoby na uwolnienie oceanów od odpadów z tworzywa sztucznego. To właśnie dlatego skupia się przede wszystkim na tworzeniu przyjaznych dla środowiska, zrównoważonych produktów, które przyniosą korzyści zarówno Konsumentom, jak i całej planecie. O marce Foamie i przyszłości bez plastiku na naszej Planecie opowie Dorota Pomacho – Pątkiewicz, Managing Director CEE New Flag GmbH.


12:50 PREZENTACJA
Co w trawie piszczy? Jakie czynniki wpłyną na dalszy rozwój rynku produktów naturalnych?
KAMILLA STAŃCZYK,Prezes, Eco&More

Na Forum Branży Kosmetycznej opowiem o naszych doświadczeniach związanych z czytaniem deklaracji z ankiet konsumenckich versus późniejsze wybory konsumentów przy półce. Postaram się też przytoczyć przykłady światowych trendów w postrzeganiu pielęgnacji od dziecka, poprzez nastolatkę aż po dojrzałą osobę. Opowiem, jakie widzimy zmiany w zajmowaniu się domem oraz zwierzętami i czy naturalność ma znaczenie dla konsumentów. Przedstawię wnioski z rozmów z naszymi dostawcami z całego świata. Lubię liczby, więc opowieść oprę na twardych danych pozyskiwanych w Polsce i za granicą.


13:15 – 13:35 PRZERWA


13:35 3 PYTANIA DO EKSPERTA
MAGDALENA KRULIKOWSKA, Scientific & Regulatory Affairs Manager CEE&PL, Henkel Beauty Care


13:40 PREZENTACJA
Green claims a greenwashing – gdzie przebiega cienka granica w komunikacji produktu?
dr inż. JUSTYNA ŻERAŃSKA, Regulatory Affairs Manager, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, KosmetyczniPL

Wpływ kosmetyków na środowisko to zdecydowanie jeden z najgorętszych branżowych tematów. Każda marka chce być „eko” i komunikować swoje aktywności konsumentom. Działania i claimy niektórych firm postrzegane są jednak jako greenwashing. Zgodnie z wynikami badania Komisji Europejskiej aż w 42% przeanalizowanych zielonych deklaracji w różnych branżach były podstawy do uznania ich za fałszywe lub wprowadzające w błąd. Wraz z dr inż. Justyną Żerańską z KosmetycznychPL poszukamy odpowiedzi na pytanie, dokąd sięgają granice rzetelnej i etycznej komunikacji. Sprawdzimy też czym jest zjawisko greenwashingu w branży kosmetycznej i jak ustrzec się przed oskarżeniami o „ekościemę”?


14:05 PREZENTACJA
Kierunek eksport: Czy naturalne produkty są szansą na sukces eksportowy?
MAJA JUSTYNA,Manager, Centrum Eksportu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu

W czasie prezentacji opowiem o aktualnej kondycji polskiego eksportu, w tym dla sektora kosmetycznego i aktualnych szansach oraz wyzwaniach dla branży w zakresie ekspansji zagranicznej. Wskażę, jak przygotować się do eksportu i na co zwrócić uwagę przy tworzeniu strategii eksportowej, w tym jakich błędów należy unikać. Na przykładzie wybranych regionów geograficznych przeanalizuję rozwój segmentu kosmetyków naturalnych oraz perspektywy i wyzwania dotyczące wejścia z produktem ekologicznym, naturalnym na ten rynek. W oparciu o dotychczasową obsługę polskich przedsiębiorców oraz zapytania z rynków zagranicznych, przeanalizuję, które rynki są perspektywiczne a zarazem interesujące dla polskich firm i jaka oferta produktowa jest poszukiwana na nich przez kontrahentów zagranicznych. Z racji na rosnący rynek kosmetyków halal, przedstawię perspektywy rozwoju tego segmentu na wybranych rynkach zagranicznych.


14:30 3 PYTANIA DO EKSPERTA
BERNADETA ZIEMIŃSKA, Dyrektor ds. marek koreańskich


14:35 PREZENTACJA
Hasło „natura” nie wystarczy. Jak budować marketing marki, żeby nie utonąć w morzu konkurencji?
DOROTA PERETIATKOWICZ, Partnerka w IRCenter
KATARZYNA KRZYWICKA-ZDUNEK, Partnerka w IRCenter

Hasło „natura” nie wystarczy. Jak budować marketing marki, żeby nie utonąć w morzu konkurencji? Natura to słowo, które w reklamach kosmetyków przewija się bardzo często. Ma różne oblicza i różnie jest definiowana. W czasie naszego występu chcemy pokazać co jest a czego spodziewają się nasi użytkownicy. Pokażemy symbole naturalności i to jak ilościowo są one rzeczywiście przyporządkowywane do tej definicji. Postaramy się wytłumaczyć dlaczego tak trudno pokazać, że naturalne jest prawdziwe i jeszcze do tego skuteczne. Wyniki badań ilościowych zostaną zobrazowane przykładami komunikacji stosowanej w Polsce i w innych krajach.


15:00 PREZENTACJA
Europejski Zielony Ład nadchodzi. Co zmieni się w branży kosmetycznej? Wszystko.
BLANKA CHMURZYŃSKA-BROWN, Dyrektor Generalny, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego


15:20 DEBATA
Eko, natura, zero waste, konsument jutra – cele i wyzwania na rynku kosmetycznym
PIOTR DUTKA, Dyrektor Sprzedaży, Sylveco
ARTUR DYGAS, Współwłaściciel, Grupa Pigment
dr inż MARIUSZ FABIJAŃSKI, Członek Zespołu Wdrożeniowego Opakowań Biodegradowalnych firmy Novo-Pak, wykładowca i pracownik w Zakładzie Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych Politechniki Warszawskiej
LESZEK KŁOSIŃSKI, Prezes Zarządu, Kanani Europe
KATARZYNA KONOPA, Prezes, Stowarzyszenie Kosmetyki Bez Okrucieństwa
16:20 ZAKOŃCZENIE FORUM